Czy każdy z nas musi mieć wyższe wykształcenie

Zmiany systemowe, gospodarcze, ekonomiczne w Polsce w końcu ubiegłego wieku doprowadziły do zrozumienia w społeczeństwie, że im lepsze wykształcenie, tym lepsze widoki na przyszłość. Wielu młodych ludzi mogło wyjechać za granicę, aby zdobywać wykształcenie na tamtejszych uniwersytetach, uczyć się obcych języków, z nadzieją uzyskania w kraju dobrej posady. Szybki rozwój technologii, szczególnie na płaszczyźnie informatycznej, przyniósł naszemu rynkowi nowe zawody i specjalizacje – informatycy, programiści są nadal poszukiwani i nie widać, aby ta tendencja malała. Współczesna gospodarka wymusza na ludziach stałą edukację. Nawet pracując w jednej firmie, musimy być przygotowani na zmiany, bowiem każde stanowisko wymaga innych kwalifikacji. Inwestycje w kapitał ludzki są więc prowadzone bezustannie, a pracownicy poddawani różnego rodzaju szkoleniom. Państwo jest odpowiedzialne za postęp cywilizacyjny społeczeństwa i kraju, za ciągły rozwój. Powyższe zależności doprowadziły jednak do paradoksu, że musimy mieć wykształcone społeczeństwo, co osiągamy z dobrym skutkiem, ale powoli zaczyna nam brakować fachowców. Przez lata transformacji niemal całkowicie zniknęły szkoły zawodowe, a technika są bardzo okrojone. Okazało się, że życie samo weryfikuje potrzeby. Znowu zaczynamy obserwować zainteresowanie szkołami zawodowymi. Okazuje się, że nawet dla osób z kilkoma fakultetami znalezienie pracy jest trudne – gdyby mieli wykształcenie zawodowe, z pewnością byłoby łatwiej.

Comments are closed.

Strony

Popularne

  • Wiedza – obiektywna, czy nie?Wiedza – obiektywna, czy nie?
    Jednym z ciekawych problemów filozoficznych jest ten, który powiązany jest z obiektywizmem poznania, jak i wiedzy samej w sobie. Przekładając to wszystko na najprostszy możliwy język, chodzi o to, że …
  • Edukacja względem szkodliwości papierosówEdukacja względem szkodliwości papierosów
    Coraz więcej ludzi zaczyna starać się o to, aby w swoim codziennym życiu znajdywać dla siebie jak największe ilości możliwych ułatwień, aby praca jaką mają do wykonania mogła iść o …
  • A co dalej?A co dalej?
    Następnie nauka czytania uwzględnia kwestię sylab, całych wyrazów a potem również i zdań. Czytanie wymaga zdecydowanie więcej od uczniów. W przypadku programu dla klas pierwszych uwzględniona pozostaje również nauka języków …